Wat is Mindmeister?

Mindmeister is een online tool waarmee je Mindmaps kan aanmaken. Een visuele techniek waarmee je gedachten of denkpatronen kan weergeven. Je geeft zelf verbanden weer tussen verschillende onderwerpen. Het helpt je om de moeilijke materie overzichtelijk te maken in één groot schema.

Hoe werkt Mindmeister?

Om met Mindmeister te kunnen werken moet je eerst een account aanmaken.
Hoe je een account aanmaakt toon ik jullie in onderstaand stappenplan.

Stap 1: Surf naar volgende website: https://www.mindmeister.com/nl

Stap 2: Je account aanmaken kan op drie verschillende manieren.

1. via Facebook
  2. via je Google account
  3. via je persoonlijke email adres.

In dit voorbeeld kies ik voor optie drie en mogen jullie rechts bovenaan klikken op de blauwe knop ‘registreren’.

Stap 3: Aan de rechter kant geef je je naam, je email adres en je wachtwoord in. Je aanvaard de servicevoorwaarden en de periodieke productupdates. Daarna klik je op de blauwe knop ‘registreren’.

Stap 4: Op de volgende pagina die verschijnt op jouw computer. Wordt gevraagd om je email adres te verifiëren. Dit kan je doen door naar de inbox te gaan van jou mails. In jouw inbox heb je een mail gekregen van Mindmeister met daarin een link. Het enige wat je moet doen is deze link open klikken. Heb je de mail niet ontvangen? Klik dan op de website op de blauwe knop ‘Verzend de e-mail opnieuw’.

Stap 5: Na het vervullen van stap 4, kom je terug op de website terecht van Mindmeister. Nu ben je klaar om te beginnen. Mindmeister vraagt juist nog waarvoor je de Mindmaps zal gebruiken. Werk, persoonlijk gebruik of voor educatie. In mijn geval kies ik voor educatie.

Stap 6: Mindmeister vraagt je nu nog welke soort instelling/school het is, hoeveel personen het op de school gebruiken en wat jou functie is.

Stap 7: Je account is nu volledig aangemaakt. Je kan meteen starten met het maken van een Mindmap.

Hoe je Mindmaps kan maken en hoe je te werk kan gaan met Mindmeister vind je in de onderstaande tutorial.

Voor – en nadelen

Voordelen

• Makkelijk om samen te werken aan presentaties of presentaties te delen via Facebook en dergelijke.
  • Het is gratis en heel gebruiksvriendelijk.
  • Je kan je inloggen als leraar of als student.

Nadelen

• Met de gratis versie kan je maar 3 Mindmaps maken.
  • De tutorial is Engelstalig.
  • Het is een online tool dus heb je internetverbinding nodig.

Aandachtspunten en tips

• Deel je Mindmaps met je collega’s.
  • Je hebt eerst een account nodig voor je kan starten.
  • Maak de juiste keuze, waarvoor je Mindmeister zal gebruiken.

• Maak gebruik van genoeg kleur in je Mindmap.
  • Gebruik het om moeilijke leerstof overzichtelijk weer te geven.
  • Maak gebruik van korte woorden en afbeeldingen.