Quiz jij graag?

Quizizz is een online website waarmee je aan de slag kan gaan binnen je lessen. Het gebruik van Quizizz is volledig gratis. Het enige wat je moet doen is een account aanmaken om te kunnen inloggen op de website.
Quizizz is makkelijk te gebruiken en kan toegepast worden in elk onderwijsvak. Een quiz kan je houden als lesinstap of om de vorige les te herhalen. Om de les af te sluiten kan je ook een quiz gebruiken, zo kan je zien of de leerlingen de les begrepen hebben. Je kan op een speelse manier omgaan met de lesinhouden. De leerlingen leren zo speels en verwerken de leerstof. Wanneer je het in een ruimere context bekijkt kan je Quizizz ook gebruiken als evalutiemedium.

Hoe gebruik ik Quizizz?

Quizizz is heel makkelijk te gebruiken. Je surft naar volgende website. https://quizizz.com/
Wanneer je op de website komt kan je starten door op de grote groene knop te drukken met de boodschap “Get Started”. Daarna wordt gevraagd om een account aan te maken. Dit kan op twee manieren.

1. via een google account.
  2. via een persoonlijk email adres.

Na deze stap moet je enkele persoonlijke gegevens ingeven. Op het einde moet je ook aanduiden of je Quizizz gebruikt als leerkracht, leerling of zelfs als ouder. Wanneer je de stappen doorlopen hebt kan je aan de slag. Je kan je eigen quiz gaan maken. Dit doe je door bovenaan te klikken op de knop “Create a new quiz”.

Stappen voor het maken van een eigen quiz:

1. Je klikt op ‘create a new quiz’
  2. Je voert de naam van je quiz in en je geeft aan in welke taal de quiz gemaakt wordt.
  3. Nu kan je de eerste vraag van je quiz opstellen. Je klikt op ‘maak een nieuwe vraag’.
  4. Je noteert je vraag en de mogelijke antwoorden. (je kan ook afbeeldingen gebruiken).
  5. Je duid ook aan welk antwoord juist is en hoeveel tijd de deelnemers krijgen om te antwoorden.
  6. Hierna kan je nog vragen toevoegen in je quiz.
  7. Ben je klaar? Klik dan op ‘finish quiz’.
  8. Je kan nog kiezen wat het bereik is van het aantal spelers en een tag toevoegen.
  9. Nu is je quiz klaar om te gebruiken.

• Gebruik Quizizz in verschillende vakken en op verschillende momenten.
  • Maak je eigen quizzen maar kijk ook eens naar de bestaande.
  • Laat leerlingen zelf een quiz ontwerpen en gebruik deze in je lessen.

• Zorg dat je quiz op niveau is van de leerlingen.
  • Bij het maken van een nieuwe quiz kan je ook bestaande vragen opzoeken en invoeren.
  • Zorg voor een sterk wachtwoord zodat anderen niet op je account kunnen.

Voor- en nadelen

• Je maakt de les heel interactief.
  • Je kan zoveel quizzen maken als je maar wil.
  • Je kan een quiz maken rond elk vak je maar wil.
  • Wanneer je leerlingen zelf een quiz laat maken moet je deze zelf eerst controleren.
  • Gebruik het niet te veel, leerlingen vinden dit na een tijd niet meer leuk.
  • Je hebt computers of tablets nodig met een goede internetverbinding.

Een reactie achterlaten