Wat is Mentimeter?

Mentimeter is een online tool die bruikbaar is binnen de klas. Het is een digitaal hulpmiddel waarbij je leerlingen hun stem kunt laten uitbrengen of hun keuze, ideeën. Je kan op deze manier stellingen voorleggen aan leerlingen waarop ze kunnen reageren. De stellingen of antwoorden kan je op verschillende manieren weergeven.
Namelijk:

• Multiple choice
    Je kan één vraag stellen en drie of meerdere antwoordmogelijkheden toevoegen.
  • Image choice
    Je kan één vraag stellen en drie of meerdere antwoordmogelijkheden toevoegen met bijpassende afbeeldingen.
  • Word cloud
    Je kan één vraag stellen en drie of meerdere antwoordmogelijkheden laten toevoegen naar eigen keuze. Dit wordt gepresenteerd in een wolkvorm.
  • Scales
    Je kan één vraag stellen of opinie geven met drie of meerdere standpunten om uit te kiezen. Deze wordt weergegeven in een schaalvorm.
  • Open ended
    Je kan één vraag stellen met vrije antwoordmogelijkheden die worden weergegeven  in tekstballonnen.
  • 100 points
    Je kan één vraag stellen met meerdere antwoordmogelijkheden, welk antwoord heeft de meeste punten gehaald in schaalvorm.
  • 2 by 2 matrix
    vier standpunten weergeven op een stipdiagram kijkend naar heeft het veel impact op mij moet ik hiervoor een inspanning doen.
  • Who will win
    Je kan één vraag stellen met meerdere antwoordmogelijkheden. Daarna kijken welk antwoord wint op een staafdiagram.

Hoe je aan de slag gaat met één van bovenstaande mogelijkheden zie je verder in deze blog.

Hoe ga ik met Mentimeter aan de slag?

Je surft naar volgende website: www.mentimeter.com, eens op de website maak je jouw eigen account aan.

1. Klik op ‘Get started for free’.
  2. Kies voor account aanmaken via Facebook, via Google account of via een email adres.
  3. Kies een sterk wachtwoord en klik op Sign up.
  4. Laat mentimeter weten waarvoor je het zal gebruiken.
  5. Klik na het maken van je keuze op get started en mentimeter is klaar voor gebruik.

Mentimeter is nu klaar om presentaties te maken. Hoe maak je nu een presentatie? Bekijk het stappenplan hieronder.

1. Klik op de blauwachtige knop ‘New presentation’.
  2. Rechts in het scherm kan je kiezen welke presentatie je wilt. Zie bovenstaande mogelijkheden. Ik maak de keuze voor ‘Word Cloud’.
  3. Rechts kan je, je vraag invullen een bepalen hoeveel antwoorden de leerlingen mogen geven.
  4. De leerlingen moeten natuurlijk kunnen deelnemen aan de ‘Word Cloud’. Hiervoor surfen zij naar www.menti.com en vullen de juiste code in. De code vindt je in de presentatie. Bovenaan in het voorbeeld vetgedrukt.
  5. Nu kunnen de leerlingen hun drie antwoorden ingeven naar keuze. Jij als leerkracht mag op Mentimeter klikken Present! Zo krijg je volgend resultaat.

• De website staat volledig in het Engels.
  • Zorg voor een juiste en correcte vraagstelling.
  • Zorg dat alle leerlingen zijn ingelogd voor je de presentatie start.

• Zorg dat de inlogcode goed zichtbaar is voor de leerlingen.
  • Geef de leerlingen een bepaalde tijd om te antwoorden.
  • Gebruik de presentaties in het verdere verloop van je les.

Een reactie achterlaten