Kahoot!

Wat is Kahoot?

Kahoot is een tool waarmee je alle studenten actief mee kunt krijgen. Het is een interactieve game waarmee je samen met je leerlingen bijvoorbeeld een quiz kunt mee spelen. Het is een zeer handige tool om in de lessen te gebruiken en je kan er ook veel meer mee doen dan alleen maar een quiz mee maken. De leerlingen vinden het ook leuk om mee te werken en zijn er zeer enthousiast over, dit heb ik meegekregen uit ervaring.

Hoe werkt het?

Stap 1:

Site: https://kahoot.com/welcomeback/

Eerst moet je een account aanmaken en dit doe je door op de lichtblauwe knop ‘sing up’ te klikken. Je moet eerst een account aanmaken vooraleer je kunt inloggen.

Als je hier op hebt gedrukt, moet je een keuze maken voor wat je dit precies wilt gebruiken. Ik zou je aanraden om dit als “Teacher” te gebruiken.

Hierna kan je kiezen hoe je precies een account wilt maken. Dit kan je doen via google, Microsoft of gewoon je e-mailadres.

Pas op: voor Microsoft of Google moet je al een e-mail hebben van Gmail of van outlook.

Stap 2:

Nadat je een account hebt aangemaakt is het mogelijk om je in te loggen en op de site zelf een quiz aan te maken. Hiervoor moet je bovenaan op de witte knop ‘create’ drukken. Daarna krijg je de keuze van wat je allemaal precies kunt aanmaken en dit is meer dan alleen maar een quiz maken.

Hier zie je een printscreen van wat je allemaal kunt aanmaken met Kahoot.

Stap 3:

Nu moet je kiezen van wat je precies gaat aanmaken. Maar je moet wel sowieso een paar stappen volgen voordat je iets kunt ontwerpen. Ik ga je nu uitleggen van hoe je precies een quiz op Kahoot aanmaakt:

• Je drukt eerst op het vraagteken van quiz.
  • Daarna moet je titel maken, een beschrijving geven en kiezen voor welke doelgroep je het precies maakt. Dit moet je verplicht invullen.
  • OPTIONEEL: Je kan hier aanduiden of de quiz voor iedereen bestemt is, je kan er ook een intro video opzetten, een afbeelding gebruiken, een taal kiezen,…
  • Als je dit hebt gedaan kan je beginnen met je vragen op te stellen. Deze vragen mogen maar zoveel karakters lang zijn en hetzelfde geld voor de antwoorden. Je moet er minimum 5 maken.
  • PAS OP: vergeet niet altijd het juiste antwoord aan te maken.
  • Nu moet je dit opslaan en de quiz is gemaakt.

De afbeelding hieronder is een printscreen van hoe het er precies uitziet om een vraag te maken in een quiz.

Stap 4:

Als je de bovenstaande stappen eenmaal hebt uitgevoerd kan je de quiz delen met je leerlingen, maar hoe doe je dit precies?

• Je stuurt hun eerst deze site door: https://kahoot.it/
  • Nu moeten de leerlingen de game code invoeren, deze vind je terug bij de organisator. Als de organisator zijn quiz start ziet hij bovenaan de game code.

Als je dit allemaal gedaan hebt kan je de quiz starten. Als je meer vragen hebt zie video onderaan deze blog.

Voordelen:

• Het is een interactieve tool dat leerlingen leuk vinden.
  • Het heeft een mooi design en is daarom ook aantrekkelijk.
  • Je kan een duidelijke vraag stellen.
  • Je krijgt tussen elke vraag je punten te zien.

Nadelen:

• Je moet een gsm of computer bij je hebben.
  • Er moet een goede internet verbinding aanwezig zijn.
  • De leerlingen kunnen hun naam zelf kiezen waardoor je niet altijd een goed overzicht hebt.

Tips:

• Je kan dit gebruiken als herhaling van een les.
  • Dit is ook een hulpmiddel voor de student om informatie na de les te onthouden.
  • Je moet dit ook niet elke les doen, want leerlingen worden dit na een tijd beu.

Video:

Hieronder vind je een handleiding in het Nederlands over hoe dat Kahoot precies werkt.

Post Author: Glenn franchet

Een reactie achterlaten