Wat is Slido?

Slido is een online tool waarmee je online vragen kan stellen en polls kan aanmaken voor tijdens de les. Het is een webapplicatie die werkt aan de hand van ‘events’. Zo kan je per event via de gratis versie maximaal drie vragen stellen. De vragen die je stelt kan je dan presenteren via de ‘present view’. Gebruikers kunnen vervolgens vragen stellen door een event code in te geven op volgende website: https://www.sli.do/

Hoe gebruik je Slido?

Om Slido te kunnen gebruiken moet je eerst en vooral een account aanmaken.
Hoe je een account aanmaakt, zie je in onderstaand stappenplan.

Stap 1: Surf naar volgende website: https://www.sli.do/

Stap 2: Klik op de groene knop ‘SIGN UP’.

Stap 3: Geef je naam, voornaam en email adres in. Zorg ook voor een sterk gekozen wachtwoord. Daarna klik je op de groene knop ‘Create account’.

Stap 4: Je komt op deze pagina terecht. Nu kan je starten met het maken van je ‘events’.

Stap 5: klik op de groene knop ‘Create event’. Vul je ‘event name’ in. Je kan ook bepalen hoelang je event beschikbaar is.

Stap 6: Nu kan je kiezen uit ‘questions’, ‘poll’ en ‘get inspired’. Bij questions kunnen de leerlingen vragen stellen. Ze kunnen ook op elkaars vragen stemmen om zo te kijken wat zij de beste vraag vinden. Bij de polls kan je kiezen uit een aantal mogelijkheden: Multiple choice, rating, word cloud en open tekst.

stap 7: Hoe je aan de slag moet gaan met beide opties kan je steeds bekijken in de tutorial die er bij staat.

Dit alles wordt nogmaals uitgelegd in de onderstaande tutorial.

Voor – en nadelen

Voordelen

• De tool is online en gratis.
  • Na het stellen van een vraag, wordt er aan analyse opgeslagen van deze vraag.
  • Er staan veel tutorials op de website die je kunnen helpen.

Nadelen

• De website is Engelstalig.
  • Met de gratis versie kan slechts drie vragen ontwerpen per event.
  • Wanneer de internetverbinding niet werkt kan je de vragen niet presenteren.

Aandachtspunten en tips

• Om de leerlingen te laten stemmen op de vragen moeten zij de code krijgen.
  • Leg voldoende uit wat de bedoeling is van slido aan leerlingen. Sommige leerlingen verstaan moeilijk Engels.
  • Wissel voldoende af in het gebruik van de events. Zo zullen de leerlingen de tool minder snel saai vinden.

• Presenteer steeds je vragen of je poll zodat de leerlingen makkelijk kunnen volgen.
  • Na het bespreken van een vraag plaats je best deze vraag in het archief zodat deze niet meer zichtbaar is maar wel opgeslagen wordt.
  • Bij onduidelijkheid kijk je best naar de bijhorende tutorial.