Iedereen heeft het wel al eens meegemaakt. Je vindt het perfecte filmpje om te tonen maar er staan jammer genoeg geen ondertitels bij of ondertitels in een vreemde taal die niet iedereen begrijpt. Hier springt Amara in. Met deze prijswinnende editor kan je heel eenvoudig en volledig gratis ondertitels toevoegen aan je filmpje.

STAP 1:

Ga naar ‘https://amara.org/nl/‘. Klik op ‘Sign Up’ als je nog geen account hebt. Volg de stapjes tot alles is voltooid.

STAP 2:

Klik in het menu op ‘Subtitling Platform’. Wij gebruiken de gratis versie dus onder ‘Free Platfrom’ klikken we op Get started.

STAP 3:

Onderaan de pagina kunnen we de URL van ons filmpje gaan kopiƫren.

STAP 4:

Voor we echt kunnen beginnen moeten we taal nog aanpassen. Kies hiervoor de taal Nederlands.

STAP 5:

Om te beginnen zal ik uitleggen wat elk kadertje op het scherm doet.

• in het midden, bovenaan ziet men het filmpje zelf. Hier kan je naar het filmpje luisteren en de tekst vertalen.
  • Onder het filmpje kan je de zinnen die je net hebt vertaald opschrijven. Elke zin krijgt een apart vakje.
  • Rechts naast het filmpje ga pas mee te werk als je filmpje klaar is. Daar hoeven we ons nu nog geen zorgen over te maken.
  • Links naast het filmpje zie je een aantal toetsenbordbesturingen.
  • Onder deze besturingen heeft Amara de tekst in de originele taal weer gegeven met de tijd ernaast.

Om alles nog overzichtelijk te maken gaan we de tijdlijn zichtbaar maken. Dit doe je door kadertje onder het filmpje op het klokje te drukken. Kies dan voor ‘Show timeline’.

STAP 6:

Nu gaan we ons filmpje vertalen. Maak per zin een balkje bij. Dit doe je door, na het afwerken van je zin, op ENTER te drukken.

STAP 7:

In de tijdlijn kan je nu de stukjes tekst op de juiste tijd te plaatsen en de lengte kan je hier ook aanpassen.

STAP 8:

Nu kan je in het venster rechts naast het filmpje de stapjes volgen en je bent klaar.

Wat is de meerwaarde van Amara?

• Het is gratis
  • Het werkt met elke URL
  • Zeer gebruiksvriendelijk
  • Je kan de zinnen zelf maken en aanpassen

Wanneer kan je Amara gebruiken?

• Bij een filmpje dat je leerlingen zonder ondertitels niet kunnen verstaan.
  • Om zelf notities aan het filmpje toe te voegen.
  • Om te werken met leerlingen die anderstalig zijn.

Post Author: Lukas Vandermauten