Wat is Coggle?

Coggle is een online tool waarmee je op een aantrekkelijke manier MindMaps kan aanmaken.
Deze tool maakt automatisch een overzichtelijke lay-out met aantrekkelijke kleuren. Zo kan je makkelijk de verschillende informatie onderscheiden van elkaar. Het is de MindMapping tool bij uitstek wie op zoek is naar een snel en mooi resultaat.

Hoe werkt Coggle?

Om met Coggle aan de slag te gaan surf je naar hun website: https://coggle.it/.
Eerst moet je zelf een account aanmaken op Coggle. Het aanmaken van een account kan maar op één manier. Voor het aanmaken van je account heb je namelijk een Google account nodig.
Wanneer je, je inlogt vraag Coggle jou waarvoor je de tool zal gebruiken.
Ik als leerkracht kies daarom voor ‘Eduction’. Daarnaast heb je ook nog: IT, Engineering, Operations, Product/design, Business of other.
Je kan ook de keuze maken of je leerkracht bent of student.
Voor je kan starten vraagt Coggle je nog één ding. Ben je van plan om Concept Maps te maken of MindMaps.

In het onderstaande stappenplan leg ik jullie uit hoe je een nieuwe MindMap aanmaakt.

Stap 1: Surf naar de website en log je in.

Stap 2: Klik op de groene knop ‘Create Diagram’.

Stap 3: Je krijgt een nieuw scherm te zien. Hier kan je, je nieuwe MindMap starten door je eerste tekstballon in te vullen.

Stap 4: Door het klikken op de plus krijg je een vertakking met een nieuwe tekstballon.

Stap 5: Zo werk je verder tot je volledige MindMap af is.

De werking van Coggle vind je ook in onderstaande tutorial.

Voor en nadelen

Voordelen

• Het is een gratis online tool.
  • Je kan de MindMap meteen omzetten naar een PDF, een afbeelding of een .mm bestand.
  • De MindMap maakt gebruik van verschillende kleuren.

Nadelen

• Het is een online tool dus heb je internetverbinding nodig.
  • Om privédiagrammen aan te maken, vertakkingen samen te brengen en de presentatiemodus te gebruiken heb je de betalende versie nodig.
  • De website is Engelstalig.

Aandachtspunten & tips

• Je kan andere mensen uitnodigen om mee te werken aan je MindMap via hun email adres.
  • Het is een online tool, je hoeft dus niets te installeren.
  • Je kan je MindMaps delen met anderen.

• Je kan het lettertype aanpassen.
  • Je kan een icoon bij je tekst plaatsen ter ondersteuning.
  • Je kan een afbeelding plaatsen bij je tekst ter ondersteuning.
  • Je kan een link van een website plaatsen in je MindMap.
  • Gebruik MindMaps binnen je vakken om de leerstof goed samen te vatten.
  • Laat leerlingen kennis maken met Coggle om zelf MindMaps te maken.